Er worden op dit moment diverse machines omgebouwd naar ISOBUS voor het komende seizoen. Vooral bemesters en spuitmachines zijn populair maar ook in toenemende mate de zaaimachines en meststrooiers. Regelmatig vragen klanten hoe dit precies werkt en wat de mogelijkheden zijn. In dit artikel geven we een kijkje in zo’n traject en gebruiken deze Schuitemaker mesttank als voorbeeld.

Inventarisatie

Om een passende offerte te kunnen maken moet eerst de huidige situatie en de gewenste situatie in kaart worden gebracht. We hebben informatie van het werktuig nodig en de klantwensen moeten bekend zijn. Belangrijk hierbij is welke functies/opties er allemaal op de machine zitten en of er bestaande sensoren en actuatoren zijn die we kunnen koppelen.

Veel voorkomende functies op een mesttank die bediend moeten worden zijn;

  • Doseringsregeling (kuub/ha)
  • Hef (bemester omhoog/omlaag)
  • Hoofdafsluiter
  • In-/uitklappen bemester
  • Sectiecontrol op de bemester
  • Mestverdeler (met omkeerfunctie)
  • Zuigarm
  • Vacuüm pomp omzetten
  • Schuifassen en/of knikdissel bedienen
  • Topdruk cilinder
  • Werklampen aan/uit

Een Muller ECU heeft 23 ingangen voor sensoren en 19 uitgangen voor het aansturen van actuatoren. Het aantal functies op de machine bepaald dus of er één of meerdere ECU’s nodig zijn. Zodra de huidige en de gewenste situatie volledig in beeld zijn gebracht kunnen we een offerte maken. In elk geval bestaat het systeem voor iedere bemester uit een ECU (#1),  aansluitkabel met de bekende ISOBUS stekker (#3) en een junctionbox (#2) waar de draden van alle sensoren en actuatoren heen worden geleid.

Programmeren

Nadat wij een opdrachtbevestiging van de klant hebben gekregen bestellen wij de benodigde spullen indien deze niet voorradig zijn. In dezelfde periode gaan we de software voor de ECU programmeren. Dat wordt gedaan met een speciaal softwarepakket van Müller dat voor ieder soort werktuig een aparte configurator bevat. In feite doorloop je een soort wizard waar je in verschillende hoofdstukken alle aanwezige opties aanvinkt en informatie ingeeft zoals de afmetingen, hoe ieder ventiel aangestuurd moet worden en bijvoorbeeld het aantal pulsen per kuub voor de flowmeter.

Onderstaand screenshot van de configurator toont hoe de verschillende schermen, zoals het hoofdschermen en het vulscherm, eruit komen te zien.

Installeren

Voor de installatie komt één van onze specialisten naar het mechanisatiebedrijf of bij u op locatie. Hij zal eerst de nieuwe hardware installeren en vervolgens de bestaande draadboom ontrafelen en de draden op de juiste posities in de junctionbox aansluiten. Met het programmeren heeft de software namelijk een pinoverzicht samengesteld zodat het duidelijk is voor de monteur wat waar moet komen. Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld.

Inbedrijfstellen

Zodra de componenten geïnstalleerd zijn zal er eerst in de werkplaats een test worden gedaan. Na het opstarten van het systeem kunnen we de verschillende functies bedienen. Na het testen van de functies in de werkplaats wordt de machine in het veld verder afgesteld en krijgt u uitleg over de werking en bediening van het systeem. Afhankelijk van complexiteit van het werktuig is het opbouwen en inbedrijfstellen zo’n 1 tot 3 dagen werk.

Na oplevering heeft uw machine dus een volwaardige update naar ISOBUS gehad waarmee deze in veel gevallen ook geschikt is voor variabele afgifte en, indien van toepassing, sectiecontrol. Voor het bedienen van de machine is een ISOBUS terminal een vereiste. Dit kan uiteraard een Trimble of Müller display zijn, maar net zo goed van een ander merk of de terminal van uw trekker, indien deze ISOBUS ondersteund.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of heeft u een machine die u wellicht wilt laten ombouwen, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.